اخبار

رویداد های خبری مهم در قرن 21

2000: ایستگاه فضایی بین المللی افتتاح شد

• تاریخ: 2 نوامبر

• مکان: مدار پایین زمین

نوشته های مشابه

فرماندهان بیل شپرد از ایالات متحده و یوری گیدزنکو از روسیه، به همراه مهندس پرواز روسی سرگئی کریکالف، دو سال پس از قرار گرفتن اولین مؤلفه مرکز تحقیقاتی در مدار پایین زمین در حدود 250، اولین ساکنان موقت ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند. مایل بالاتر از سطح دریا از زمان اولین خدمه، 229 بازدیدکننده دیگر از ایستگاه فضایی بین‌المللی وجود داشته است که برخی از آنها چندین بار به رهبری 146 نفر از ایالات متحده و 47 نفر از روسیه بودند.

2001: 9/11

• تاریخ: 11 سپتامبر

• مکان: چندگانه

یکی از بدترین حمله ها در تاریخ به ایالت متحده بعد از زمان بمباران هاربر به وسیله کشور ژاپن در سال 1941، 19 هواپیما ربا که از افراط گرایی اسلام گرا پیروی میکردند، بعد از سقوط هواپیماهای تجاری مسافربری، به برج های مرکزی تجارت جهانی واقع در منتهن پایین و پنتاگون در آرلینگتون، ویرجینیا، غریب به 3000 نفر را قتل عام کردند. سپس چهارمین هواپیما با نام یونایتد ایرلاینز 93 در شهر سامرست پنسیلوانیا، بعد از تلاش های خدمه هواپیما و مسافران برای کنترل کردن آن که در مسیر واشنگتن دی سی بودند، سقوط کرد.

2002: قانون امنیت داخلی

• تاریخ: 25 نوامبر

• مکان: واشنگتن دی سی.

پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، کنگره ایالات متحده و رئیس جمهور جورج دبلیو بوش قانون امنیت داخلی را تصویب کردند که بزرگترین سازماندهی مجدد دولت در تلاش های امنیت ملی از زمان ایجاد وزارت دفاع در سال 1947 است. وزارت امنیت داخلی، که مسئول همه چیز از حفاظت از زیرساخت ها در برابر حملات سایبری تا مدیریت آژانس جدید مهاجرت و گمرک ایالات متحده (ICE) است.

2003: آمریکا به عراق حمله کرد

• تاریخ: 19 مارس

• مکان: عراق

با کمک بریتانیا و سایر نیروهای متحد، ایالات متحده تهاجم خود به عراق را با بمباران سریع به نام شوک و هیبت با هدف از بین بردن سلاح های کشتار جمعی ادعایی عراق آغاز می کند. سلاح ها هرگز پیدا نمی شوند نیروهای ائتلاف موفق می شوند به سرعت رژیم صدام حسین عراق را سرنگون کنند، اما باید سال ها پس از آن با نیروهای شورشی مبارزه کنند.

2004: فیس بوک تاسیس شد

• تاریخ: 4 فوریه

• مکان: کمبریج، ماساچوست

مارک زاکربرگ، یک دانشجوی 23 ساله دانشگاه هاروارد، فیس بوک را ایجاد می کند، یک سایت شبکه اجتماعی محلی که نام آن برگرفته از مطالب آموزشی است که مشخصات دانشجویان و اساتید را نشان می دهد و به دانشجویان سال اول دانشگاه داده می شود. در عرض 15 سال، فیس بوک به یک غول تبلیغاتی دیجیتال 512 میلیارد دلاری تبدیل می شود که آنقدر در زندگی بسیاری از مردم نقش بسته است که به دلیل کمک به قدرت های خارجی و تبلیغ کنندگان برای نفوذ بر سیستم سیاسی ایالات متحده مورد انتقاد قرار می گیرد.

2005: کاترینا نیواورلئان را شکست داد

• تاریخ: 29 اوت

• مکان: ساحل خلیج آمریکا

کاترینا پس از گذراندن چهار روز در خلیج مکزیک تا یک طوفان دسته 5، به نیواورلئان هجوم می‌آورد، شهر را غرق می‌کند و یک بحران انسانی ایجاد می‌کند که هفته‌ها طول می‌کشد. این فاجعه بر وضعیت نامطمئن نه تنها در بیگ ایزی، بلکه در منطقه اطراف ساحل خلیج نیز تاکید می کند. حداقل 1833 نفر در مسیر طوفان کشته می شوند و این طوفان 161 میلیارد دلار خسارت به منطقه وارد می کند که پرهزینه ترین طوفان در تاریخ ایالات متحده است.

2006: صدام حسین اعدام شد

• تاریخ: 30 دسامبر

• مکان: بغداد

سه سال پس از اینکه سربازان آمریکایی او را از سوراخی در زمین که در آن پنهان شده بود بیرون کشیدند، صدام حسین دیکتاتور عراق به دار آویخته شد. حسین به دلیل جنایت علیه بشریت، به ویژه به دلیل دستور قتل عام 148 شیعه در سال 1982 پس از سوء قصد نافرجام علیه خود، محکوم شده بود.

2007: آیفون

• تاریخ: 9 ژانویه

• مکان: سانفرانسیسکو

استیو جابز، مدیر عامل اپل، که در اکتبر 2011 درگذشت، یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی در تاریخ، آیفون را به جهانیان معرفی کرد. از زمان اولین نسل تلفنی که جابز در نمایشگاه Consumer Electronics در آن سال معرفی کرد، 24 نسخه از دستگاه تلفن همراه وجود داشته است و بیش از 2.2 میلیارد دستگاه در سراسر جهان تا سال 2018 فروخته شده است، زمانی که اپل گزارش فروش آیفون را متوقف کرد. تنها گوشی هوشمند گلکسی سامسونگ به این حجم نزدیک است.

2008: داو سقوط کرد

• تاریخ: 29 سپتامبر

• مکان: شهر نیویورک

بعد از اینکه، کمک های مالی 700 میلیارد دلاری از سمت کنگره مالی به بانک های ایالت متحده رد شد، صنعت داوجونز با بیشترین افت روزانه خود، حدود 777.68 واحد روبرو شد. این لایحه بعد از گذشت چند روز مورد تایید قرار گرفت. با ماه ها آشفتگی بازار جهانی در زمان بحران مالی در سال 2008 که به خاطر سقوط بازار وام مسکن در ایالت متحده رخ داده بود، بازار به طور جدیبه این موضوع واکنش نشان داد. همچنین داو در سال 2007 تا 2009، طی یک رکود بسیار بزرگ بیش از نصف سقوط کرد و از 14164 در 9 اکتبر 2007 به 6594 در 5 مارس 2009 سقوط کرد.

2009: اولین رئیس جمهور آفریقایی-آمریکایی آمریکا

• تاریخ: 20 ژانویه

• مکان: واشنگتن دی سی.

باراک اوباما پس از پیروزی قاطع در مقابل سناتور جمهوری خواه جان مک کین از آریزونا، با جمع آوری 365 رای الکترال و 53 درصد از آرای مردمی، به عنوان اولین رئیس جمهور آفریقایی-آمریکایی ایالات متحده سوگند یاد کرد. اوباما وارث بدترین بحران اقتصادی از زمان رکود بزرگ است، اما با توجه به اینکه حزب او اکثریت را در هر دو مجلس کنگره در آن زمان در اختیار داشت، رئیس جمهور می تواند بسته محرک و قانون مراقبت مقرون به صرفه را در مارس 2010 تصویب کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا