آموزشی

مهارت های مورد نیاز برای مطالعه موثر

برای مطالعه چه چیزی لازم است؟

درست از زمانی که به دنیا می آییم تا پایان، هر روز چیز جدیدی یاد می گیریم که به شخصیت و شخصیت ما می افزاید. گاهی اوقات این یادگیری از طریق افراد اطراف ما و گاهی از طریق آنچه مطالعه می کنیم. در حالی که چیزهای زیادی وجود دارد که ما مطالعه می کنیم، آیا متوجه شده اید که ما همه چیز را حفظ نمی کنیم. دلیلی برای آن وجود دارد، در حالی که برخی می گویند به خاطر ظرفیت مغز ماست، برخی می گویند وقتی آنچه می خوانیم به اندازه کافی جالب نیست، تمایل داریم آن را به خاطر بسپاریم. خوب، هر دو گزینه نادرست است، نه به مغز ما ربطی دارد و نه به آنچه می خوانیم. ما در کودکی نمی دانیم چه چیزی جالب است و چه چیزی جالب نیست و هنوز هم همین اتفاق می افتد، این به دلیل نبود مهارت هایی است که برای مطالعه مؤثر لازم است.

مطالعه یک هنر است و برای اینکه با پتانسیل کامل انجام شود، مهم است که مهارت های خاصی را در خود پرورش دهید تا فرد بتواند به طور موثر مطالعه کند. در این مقاله، مهارت‌های مختلفی را که یک فرد برای مطالعه مؤثر باید داشته باشد، مورد بحث قرار خواهیم داد. این مهارت ها به دانش آموزان کمک می کند تا به طور موثر برای امتحان آماده شوند و آن را با نمرات عالی کسب کنند.

مهارت های مورد نیاز برای مطالعه موثر

تکنیک ها و مهارت های مطالعه زیادی وجود دارد که فرد می تواند برای مطالعه موثر به کار گیرد. حتی اگر برخی از آنها را داشته باشید، تغییر شدیدی در الگوی مطالعه خود خواهید دید و اینکه چقدر می توانید آن را حفظ کنید. اگر فکر می کنید که قبلاً برخی از آن مهارت ها را دارید، می توانید آنها را نادیده بگیرید

1.سازماندهی کنید

قبل از شروع مطالعه، مطمئن شوید که سازماندهی شده اید. با سازماندهی می خواهیم به برخی از جنبه های مهم زندگی دانش آموز اشاره کنیم که باید سازماندهی شود.

  • کتاب‌ها: مطمئن شوید که کتاب‌هایتان به‌خوبی در یک قفسه یا هر جایی که کتاب‌هایتان را نگهداری می‌کنید، مرتب شده‌اند. وقتی تصمیم به مطالعه یک موضوع خاص می‌گیرید، در وقت شما در جستجوی کتاب صرفه‌جویی می‌کند. شما همچنین می توانید سعی کنید کتاب های خود را برچسب گذاری کنید تا بدون نگرانی زیاد آنها را سازماندهی کنید.
  • اتاق: همیشه گفته می شود که وقتی محیط اطرافتان مرتب و تمیز باشد، کارایی شما افزایش می یابد. بنابراین، مهم است که دانش‌آموزان اتاق خود را مرتب و تمیز نگه دارند و برای جلوگیری از پرت شدن ذهنشان، زباله‌ها را در اطراف نریزند.
  • برنامه مطالعه: برای آمادگی خود یک برنامه مطالعاتی منظم داشته باشید. یک استراتژی مطالعه موثر این است که یک هدف بسازید و سپس بر اساس ابزار هدف خود برنامه ریزی های کوچکتری داشته باشید که شما را به هدفتان برساند. بنابراین، از قبل برای مطالعه خود برنامه ریزی کنید و مطمئن شوید که آن را به صورت مذهبی دنبال کنید.
  • یادداشت ها: یادداشت های خود را به خوبی سازماندهی کنید و به هر موضوع یا موضوعی یک دفترچه اختصاص دهید. همچنین باید بعد از هر موضوع مقداری فضای سیاه بگذارید تا هر نکته مهم مربوط به موضوع خاص را اضافه کنید. هر زمان که مطلب جدیدی می خوانید، آن را به یادداشت های خود در مورد موضوع خاص اضافه کنید تا بتوانید بعداً آن را اصلاح کنید.

2.تسلط بر هنر یادداشت برداری:

بیشتر اوقات هنگام خواندن یک موضوع فکر می کنیم که آن را به خاطر می آوریم، اما با گردش زیاد در هر روز، در یک یا دو روز آن را فراموش می کنیم. این یادداشت برداری به تصویر می آید.

یادداشت برداری یک مهارت مطالعه است که با تحقیقات مختلف در مطالعه موثر بوده است. بنابراین برای به خاطر سپردن هر چیزی که مطالعه می کنید و تکنیک مطالعه را یاد می گیرید، تسلط بر هنر یادداشت برداری مهم است. حتی اگر در حال یادداشت برداری هستید، لازم نیست که آن را به طور موثر انجام دهید.

هر زمان که مطلب جدیدی می خوانید، زیر هر چیزی که فکر می کنید مهم است خط بکشید، به عناوین و کلمات پررنگ توجه ویژه ای داشته باشید. در ویرایش دوم سعی کنید برای هر موضوعی که در آن موضوع مهم است یادداشت برداری کنید. اطمینان حاصل کنید که یادداشت ها نکات مهمی هستند که به زبان خودتان نوشته شده اند، از طریق اینفوگرافیک ها، نمودارها، نمودارها، یادداشت های چسبیده، نمودارها هر کدام که راحت هستید. به یاد داشته باشید که از کتابی که می خوانید کپی پیست نکنید. فقط کپی کردن کمک خوبی نخواهد کرد، لازم است آن را درک کنید و سپس آن را به زبان خودتان بنویسید.

3.از نقشه های ذهنی استفاده کنید

نقشه های ذهنی مهارت بسیار خوبی هستند که در صورت تسلط به آن به شما کمک می کند تا همه چیزهایی را که مطالعه می کنید حفظ کنید. این مانند چارچوبی است که به شما کمک می کند همه چیزهایی را که مطالعه کرده اید سازماندهی، تجسم و خلاصه کنید. شما می توانید بسیاری از موضوعات و موضوعات را از طریق نقشه های ذهنی مطالعه و اصلاح کنید، بدون اینکه به کتاب های خود نگاه کنید.

اگر شما یکی از کسانی هستید که عناصر بصری را بهتر حفظ می کنند، نقشه های ذهنی ترفندی برای شما هستند. شما می توانید این نقشه های ذهنی را با دست یا کامپیوتر خود بسازید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آنچه را که می خوانید به موقعیتی در زندگی خود مرتبط کنید و سپس نقطه به نقطه از داستانی پیرامون آن.

گاهی اوقات یادداشت ها واقعاً به یادآوری مطالبی که خوانده اید کمک می کنند.

4.بلند خواندن

مانند مثال قبلی که در مورد دانش آموزانی صحبت کردیم که عناصر بصری را حفظ می کنند، همچنین دانش آموزانی هستند که از طریق صدا حفظ می کنند. اگر شما یکی از آنها هستید، خواندن مطالبی که در حال مطالعه با صدای بلند هستید واقعا به شما کمک می کند تا همه چیز را برای مدت طولانی حفظ کنید.

در صورت تمایل، می‌توانید خودتان را نیز ضبط کنید و سپس در حین سفر می‌توانید مجدداً به صدا برای اهداف بازبینی گوش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا