متفرقه

5 افسانه درباره بحران میانسالی

دانشمندان حوزه روانشناسی رشد گاهی اوقات از افسانه های پیرامون بحرانی به نام میان سالی نا امید می شوند. در حالی که فرهنگ عمومی این رویداد را به عنوان یک تغییر منفی ناشی از احساس مرگ و میر به تصویر می کشد، واقعیت کاملا متفاوت است. در اینجا به بررسی پنج مورد از رایج ترین افسانه ها درباره بحران میان سالی می پردازیم.

۱. برای همه اتفاق می افتد

تقریبا همه فکر می کنند که در حدود ۴۰ سالگی دچار بحران خواهند شد. برخی حتی به این رویداد به عنوان بهانه ای برای خرید یک خودروی جدید یا انتخاب یک مدل موی جدید نگاه می کنند. در واقع، روانشناسان هیچ مدرکی دال بر تایید این پیدا نکرده اند. یک مطالعه بنیاد مک آرتور نشان داد که کم تر از ۱۰ درصد از شهروندان ارشد گزارش کرده اند که در طول یک سال زندگی مشترک خود را پشت سر گذاشته اند.

۲. بعد از مرگ والدین اتفاق می افتد

از دست دادن پدر و مادر یک تجربه آسیب زا است و تعجب آور نیست که بسیاری از مردم فکر می کنند که این رویداد می تواند باعث یک بحران جدی شود. در حالی که درست است که مرگ ناگهانی پدر و مادر می تواند منجر به استرس شدید شود، اغلب آمریکایی ها به طور ناگهانی از دنیا نمی روند. این به آن معنی است که کودکان سال ها فرصت دارند تا خود را با وضعیت سلامت والدینشان وفق دهند.

۳. آغاز پایان

برای یک جوان بالغ، ۵۰ ساله یا حتی ۴۰ ساله بودن یک سرنوشت وحشتناک به نظر می رسد. یک فرد با این سن و سال، بیش از حد تحت تاثیر چین و چروک ها و ناراحتی ها قرار می گیرد. هیچ کس نمی تواند واقعا از ۳۰ سالگی خوشحال باشد. عکس این قضیه هم صادق است. همان طور که اکونومیست اشاره می کند، بیشتر افراد با افزایش سن شادتر می شوند.

۴. باید بحران باشد

روانشناسان دوران میان سالی را به رسمیت می شناسند و دریافته اند که افراد معمولا در این مرحله انتقالی، شادترین دوران زندگی خود را سپری می کنند. این بدان معنا نیست که این دوران به شکل یک بحران در می آید در عوض، روانشناسان دوران میان سالی را مرحله ای از زندگی می دانند که در آن افراد دستاوردها و ارزش های خود را به دست می آورند. زمان آن فرا رسیده است که در کار خود تجدید نظر کنند، با دوستان دور خود پیوند برقرار کنند و سپس در مراحل بعدی را طی کنند.

۵. دیدگاه ها اغلب منفی است.

تصویر معمول از دوران میان سالی شامل سبک شخصی جدید نامناسب، خریده ای بزرگ و تغییرات اساسی شغلی است. یک مرحله میان سالی معمولی تر تغییرات مثبت و منفی خواهد داشت. یک فرد در این دوره رشد ممکن است شروع به ورزش بیشتر برای کاهش وزن و افزایش سلامتی کند در حالی که به دنبال کار رضایت بخش تر و اختصاص زمان بیشتر برای کار داوطلبانه است. برای برخی از افراد، این مرحله مناسب برای ایجاد تغییرات برای اطمینان از این است که سال های باقی مانده لذت بخش خواهند بود.

نتیجه گیری

روان شناسی رازهای زیادی از رفتار انسان برای به اشتراک گذاشتن دارد، اما این زمینه باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد. همان طور که این افسانه ها در مورد بحران زندگی میانی نشان می دهند، درک نادرست از یافته های روان شناسی رشد آسان است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا