بهطور سنتی، زبانها با کتابهای درسی، سخنرانیهای کلاسی و آزمونها آموزش داده میشوند، اما اگر این بهترین راه برای یادگیری زبان نباشد، چه؟ اگر با این نوع مطالعه زبان ها را یاد نگیرید، چه؟ اگر در عوض، زبان را با خواندن و گوش دادن به داستان ها یاد بگیرید چه؟ دوست دارم به ترکی
قسمت 1 – جادوی داستان ها
چگونه از داستان ها استفاده می کنیم
قصه گویی قدیمی ترین شکل ارتباط ماست. از نقاشی های اولیه غار گرفته تا هیروگلیف در مصر باستان، ما از داستان ها برای سرگرمی، آموزش، حفظ فرهنگ و آموزش ارزش های اخلاقی استفاده کرده ایم. رسپی چیه
در دنیای مدرن، داستان ها در اطراف ما هستند. برخی از داستان هایی که ما می گوییم هزاران سال قدمت دارند. داستان های دیگر را برای اهداف جدید اختراع می کنیم.
- سرگرمی – رمانها، کمیکها، تلویزیون و فیلمها و بازیهای ویدیویی داستانهایی از همه نوع را روایت میکنند
- کسب و کار – شرکت ها از داستان ها برای ایجاد علاقه به محصولات خود به روشی کمتر مستقیم نسبت به فروش آشکار استفاده می کنند
- سیاست – سیاستمداران از داستانها برای ارتباط عاطفی با رأیدهندگان استفاده میکنند و در موارد شدید، حتی داستانهایی از تاریخ را بازنویسی میکنند تا آینده را شکل دهند.
- روانشناسی – در محیط های درمانی، بیماران تشویق می شوند تا داستان خود را کشف کنند تا بهتر بتوانند خود را درک کنند
- دینی – گروههای مذهبی از داستانها و تمثیلها برای انتقال باورها، قوانین اخلاقی یا حتی کلمات خود مستقیماً از خدا استفاده میکنند.
چگونه از داستان ها در آموزش استفاده می کنیم
با توجه به میزان داستان سرایی در اطراف ما، جای تعجب نیست که داستان ها نیز به طور گسترده برای یادگیری و آموزش استفاده می شوند:
- مدرسه – خواندن رمان های عالی در مدارس الزامی است زیرا درس های مهمی در مورد زندگی می آموزند
- کلیسا – مؤسسات مذهبی از داستان ها برای آموزش رفتار و اخلاق به کودکان استفاده می کنند
- والدین – والدین به کودکان داستان می گویند تا در مورد جهان – احساسات و عواطف، دیدگاه های دیگران، اخلاقیات، رفتار خوب و غیره بیاموزند.
- دانشگاه – مدرسه بازرگانی هاروارد کسب و کار را با استفاده از روش مطالعه موردی آموزش می دهد – داستان هایی در مورد موفقیت ها و شکست های سایر مشاغل
ما از داستان ها برای موثرتر کردن یادگیری استفاده می کنیم. درسهای داستانها قویتر و به یاد ماندنیتر هستند، زیرا یادگیرنده میتواند داستانها را با زندگی خود مرتبط کند.
داستان ها و مغز
تاثیر داستان ها را می توان در مغز سنجید. داستانها بخشهایی از مغز شما را فعال میکنند که درگیر یادگیری مبتنی بر واقعیت نیستند:
- قشر گیجگاهی چپ – برای درک زبان و به خاطر سپردن اطلاعات کلامی استفاده میشود (زبانآموزان توجه داشته باشید!)
- قشر پیشانی و جداری – بخشهایی از مغز که در ارتباط ایدهها، حافظه و توجه نقش دارند
- قشر شنوایی – بخشی از مغز که در یادگیری و حافظه نقش دارد و در افراد دوزبانه بزرگتر است.
یادگیری با داستان ها اطلاعات منطقی را با بخش های تجربی مغز ترکیب می کند و ارتباطات عصبی را تشکیل می دهد. با تکرار، اتصالات عصبی تقویت می شوند. اتصالات عصبی قوی تر منجر به حافظه طولانی مدت می شود.
اسکنها نشان میدهند که فعالیت مغز از یک داستان میتواند برای روزها ادامه داشته باشد، که توضیح میدهد چرا آنچه از داستانها یاد میگیرید بیشتر از یادگیری سنتی است. در واقع، جروم برونر روانشناس به این دلیل معروف است که می گوید ما 22 برابر بیشتر احتمال دارد حقایقی را که در داستان آورده شده است را به خاطر بسپاریم.
به طور کلی، یادگیری از طریق داستان منجر به ترکیبی قدرتمند از معنا، حافظه و احساسات می شود. این کاملاً با واقعیت های ساده که به راحتی فراموش می شوند متفاوت است.
داستان ها به دلیل سه عامل برای یادگیری مؤثر هستند:
- زمینه – داستان ها پیام را در زمینه دنیای ما قرار می دهند و آنها را مرتبط و قابل درک می کند
- معنی – گرفتن درس های ملموس از رویدادهای قابل ربط در یک داستان آسان تر از تئوری یا حقایق خام است.
- احساسات – داستان ها شما را در سطح عاطفی درگیر می کنند، که درس ها را به یاد ماندنی تر می کند.